شما اونجا وطن دومتون حساب میشه و نمازتون کامله
مرجع تقلیدتون هم نگفتید پس کل متن پایین رو بخونین
)
الف. اساتيد و دانشجويان، در صورتي كه با قصد اقامت ده روز يا بيشتر، در محل درس و تدريس يا خوابگاه ميمانند:
مراجع محترم تقليد: براي اينگونه افراد، نماز تمام و روزه صحيح است.
ملاحظه: در صورتي كه تصميم جدّي بر ماندن ده روز گرفته باشند و حداقل بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتي، به دليلي، تصميم برگشت به وطن يا مسافرت ديگر داشته باشند، نماز و روزه آنها تا زماني كه در محل اقامت هستند، كامل خواهد بود.
ب. اساتيد و دانشجويان، در صورتي كه كمتر از ده روز در محل درس و تدريس يا خوابگاه ميمانند:
امام خميني (ره): نماز شكسته است و روزه صحيح نيست. [مقلدان ايشان بايد با توجه به فتواي مرجع تقليد زنده خود در مسأله بقاء بر ميت، عمل كنند.]
آيتالله خامنهاي: اساتيد و دانشجويان بورسيه و مأمور به تحصيل كه داراي حقوق دريافتي ميباشند، اگر در كمتر از ده روز حداقل يك بار بين وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه شان صحيح است؛ اما ساير دانشجويان كه در شهر ديگري تحصيل ميكنند بنابر احتياط واجب نماز را جمع (هم تمام و هم شكسته) بخوانند، همچنين روزه را در سفر بگيرند و در وطن نيز قضا كنند؛ البته در اين احتياط واجب دانشجويان ميتوانند به فتواي مجتهد ديگر كه داراي شرايط رجوع است و نماز را كامل و روزه را صحيح ميداند، عمل نمايند. (1/1)
آيات عظام بهجت (ره)، صافى، فاضل (ره) و نورى: اساتيد و دانشجويان، اگر در كمتر از ده روز، حداقل يك بار، بين وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و اين وضعيت، تا مدتى ادامه داشته باشد [حداقل حدود سه ماه] كثيرالسفر محسوب ميشوند و نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه صحيح است. (2/1 و 3/1)
آيتالله مكارم:
1. كسانى كه حداقل سه روز در هفته در رفت و آمد باشند و اين برنامه حداقل دو ماه ادامه مييابد و يا شنبه به محل تحصيل و تدريس بروند و پنجشنبه برگردند و اين برنامه حداقل 45 روز ادامه داشته باشد، كثيرالسفر محسوب ميشوند و نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه شان صحيح است. (4/1)
2. كساني كه دو سال يا بيشتر و هر سال حدود سه ـ چهار ماه [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل يا تدريس و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. [در بين راه نماز شكسته است.] (4/1)
آيتالله سيستانى:
1. كساني كه حداقل سه روز در هفته و يا ده روز در ماه [اگر چه به طور پراكنده] در رفت و آمد باشند و اين برنامه براى مدتى [به طور مثال شش ماه در يك سال و يا حداقل سه ماه در چند سال تحصيلى] ادامه يابد، كثيرالسفر محسوب مىشوند و نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه شان صحيح است. (5/1)
2. كساني كه سه سال يا بيشتر و هرسال حداقل 15 روز در ماه و يا 6 ماه در سال [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره در محل تحصيل، نمازشان كامل و روزه شان صحيح است [در بين راه نماز شكسته است.]
***توجه 1***
احكام شروع سفر تحصيلي اساتيد و دانشجويان
(1/1) آيت الله خامنهاي: اساتيد و دانشجويان بورسيه و مأمور كه حقوق دريافتي دارند، در سفر اول و دوم نمازشان شكسته است و نبايد روزه بگيرند. و از سفر سوم نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. [ديگر دانشجويان در صورت رجوع به مرجع ديگر بنابر فتواي مرجع انتخابي عمل نمايند.]
(2/1) آيات عظام صافي، فاضل (ره) و نوري: در سفر اول نمازشان شكسته است و نبايد روزه بگيرند. و از سفر دوم نمازشان كامل و روزه شان صحيح است.
(3/1) آيت الله بهجت (ره): اگر فاصله محل تحصيل بيش از 45 كيلومتر باشد از همان سفر اول نماز كامل و روزه صحيح است.
(4/1) آيت الله مكارم: سه يا چهار روز سفر اول را احتياط كنند يعني نماز را هم كامل و هم شكسته بخوانند و روزه را بگيرند و بعد هم قضا كنند. ولي در روزهاي بعد، نمازشان كامل و روزه شان صحيح است يا در سفر اول قصد اقامت ده روز كنند. [مقلدين ايشان در اين احتياط مي توانند به مرجع ديگري رجوع كنند.]
(5/1) آيت الله سيستاني: دو هفته اول شروع سفر احتياط كنند. [مقلدين ايشان در اين احتياط مي توانند به مرجع ديگري رجوع كنند.]
***توجه 2***
احكام شروع مجدد سفر بعد از اقامت ده روز در وطن
(1/2) مراجع معظم (به جز آيات عظام بهجت (ره) و سيستاني): كساني كه كثيرالسفر باشند و در زمان تعطيلات بيش از ده روز در وطن بمانند در اولين سفر بعد از اقامت در وطن نمازشان شكسته است و روزه نمي توانند بگيرند. ولي در رفت و آمدهاي بعدي كم تر از ده روز نمازشان كامل و روزه شان صحيح است.
(2/2) آيت الله بهجت (ره): اگر فاصله محل تحصيل بيش از 45 كيلومتر باشد از همان سفر اول نماز كامل و روزه صحيح است.
(3/2) آيت الله سيستاني: هميشه نماز كامل و روزه صحيح است؛ مگر اين كه سه ماه پي در پي در وطن اقامت داشته باشد كه در اين صورت در دو هفته اول شروع سفر بايد احتياط شود [مقلدين ايشان در اين احتياط مي توانند به مرجع ديگري رجوع كنند.]]